השפעת ההתמכרות לאינטרנט על המוח המתפתח של בני הנוער

בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים כיום, האינטרנט הפך לכלי הכרחי. עם זאת, בסקירה שיטתית של מחקרי הדמיה שפורסמו לאחרונה, עולה כי התמכרות לאינטרנט משנה קשרים תוך מוחיים אצל בני נוער, וכי יש לה השלכות עמוקות על התפתחותם הקוגניטיבית ועל התנהגותם.

בעידן הדיגיטלי של היום, האינטרנט הוא כלי הכרחי לתקשורת, חינוך ובידור. עם זאת, ככל שהגישה לאינטרנט הולכת ומתרחבת, כך גוברים החששות לגבי הפוטנציאל להתמכרות לאינטרנט, במיוחד בקרב מתבגרים. סקירה שיטתית של מחקרי הדמיה על ידי החוקרים מקס ל.י. צ'אנג ואיירין או.לי, שפורסמה לאחרונה במגזין הרפואי PLOS Mental Health, שופכת אור על האופן שבו התמכרות לאינטרנט משנה קשרים תוך מוחיים אצל בני נוער, ועל ההשלכות העמוקות שיש לה על התפתחותם הקוגניטיבית ועל התנהגותם.

הקשר בין התמכרות לאינטרנט לבין קשרים תוך מוחיים

התמכרות לאינטרנט מאופיינת בחוסר יכולת לשלוט בשימוש באינטרנט, מה שעלול להשפיע לרעה על בריאותו הנפשית והפיזית של האדם. אצל מתבגרים, שמוחם עדיין מתפתח, ההשלכות של שימוש מופרז באינטרנט עלולות להיות חמורות במיוחד. בסקירה המתוארת בדקו החוקרים קישוריות תפקודית במוח המתבגר – כיצד אזורים שונים במוח מתקשרים ופועלים יחד – וכיצד ההתמכרות לאינטרנט משבשת את הקשרים הללו.

הסקירה התמקדה במחקרים באיכות גבוהה שכללו מתבגרים בגילאי 10-19 שאובחנו באופן רשמי כסובלים מהתמכרות לאינטרנט. באמצעות הדמיית תהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI), מחקרים אלה סיפקו תובנות כיצד התמכרות לאינטרנט משפיעה על רשתות מוח מרכזיות האחראיות על קבלת החלטות, שליטה עצמית וויסות רגשי.

ממצאים מרכזיים: שיבושים המערבים רשתות מוח מרובות

הסקירה מצאה כי התמכרות לאינטרנט משפיעה על מספר רשתות מוחיות מרכזיות, שלכל אחת מהן תפקיד קריטי בתפקודים קוגניטיביים שונים:

  • רשת מצב ברירת המחדל : רשת זו קשורה למחשבות של התייחסות עצמית, לחלומות בהקיץ ולמחשבות נודדות. אצל מתבגרים עם התמכרות לאינטרנט, יש ירידה כללית בקישוריות התפקודית בתוך רשת ברירת המחדל, ממצא אשר נמצא גם בצורות אחרות של התמכרות, כגון שימוש בסמים. הפרעה זו ברשת מצב ברירת המחדל עלולה להוביל לקשיים בשמירה על קשב ושליטה בדחפים, כמו גם לליקויים בזיכרון ובמשימות ראייתיות-מרחביות.
  • רשת בקרת מנהלים : רשת זו חיונית לקבלת החלטות, בקרת דחפים וויסות התנהגות. הסקירה הדגישה כי התמכרות לאינטרנט מובילה לירידה בקישוריות בתוך רשת בקרת המנהלים, מה שיכול להסביר מדוע מתבגרים עם התמכרות לאינטרנט מתקשים לעמוד בפני הדחף להשתמש באינטרנט, גם כאשר זה מפריע להם בחיי היום יום. היעדר שליטה זה דומה למה שרואים אצל אנשים עם התמכרויות לחומרים שונים, מה שמצביע על כך שההתמכרות לאינטרנט חולקת מאפיינים נוירו-ביולוגיים משותפים עם התמכרויות אחרות.
  • רשת סדרי העדיפויות: רשת זו עוזרת למוח לזהות ולהתמקד בגירויים החשובים ביותר בסביבה. אצל מתבגרים עם התמכרות לאינטרנט, ישנם שינויים מבניים ברשת זו, במיוחד באזורים כמו קליפת המוח הקדמית והאינסולה, המעורבים בשליטה קוגניטיבית ובוויסות רגשי. למרות ששינויים אלו היו יותר מבניים מאשר תפקודיים, הם עדיין הופיעו בתיאום עם קשיים התנהגותיים, כמו שליטה קוגניטיבית לקויה.
  • מסלול התגמול: מסלול התגמול, הכולל אזורים כמו גרעין האקומבנס והקאודאט, מופעל בתגובה לגירויים מתגמלים. בהתמכרות לאינטרנט, ישנה קישוריות מוגברת בין מסלול התגמול לרשת מצב ברירת המחדל, מה שמקשה על המתבגרים להסיט את תשומת הלב שלהם מדברים הקשורים לאינטרנט. חיזוק מוגבר זה של השימוש באינטרנט יכול להוביל למעגל של התנהגות ממכרת שקשה לשבור אותו.

השלכות התנהגותיות והתפתחותיות

לשינויים בקישוריות המוחית שנצפו אצל מתבגרים עם התמכרות לאינטרנט יש השלכות משמעותיות על התנהגותם והתפתחותם. הקישוריות המשובשת ברשתות האחראיות על שליטה עצמית וקבלת החלטות עשויה לתרום להתנהגויות האימפולסיביות הנצפות לעתים קרובות בקרב בני נוער עם התמכרות לאינטרנט. לדוגמה, הירידה בקישוריות המוחית בתוך רשת בקרת המנהלים קשורה ליכולת מופחתת לשלוט בשימוש באינטרנט, גם כאשר היא מובילה לתוצאות שליליות, כגון ביצועים אקדמיים גרועים או בידוד חברתי.

יתרה מכך, הקישוריות המוגברת בין מסלול התגמול לרשת מצב ברירת המחדל עשויה להסביר מדוע מתבגרים עם התמכרות לאינטרנט מתקשים כל כך להתנתק מפעילויות מקוונות. רגישות מוגברת זו לתגמולים הקשורים לאינטרנט יכולה להוביל לשימוש כפייתי באינטרנט, ולחזק עוד יותר את ההתנהגות הממכרת.

הסקירה גם מדגישה ששינויים מוחיים אלו מתרחשים בתקופה קריטית בגיל ההתבגרות כאשר המוח עדיין מתפתח. דבר זה הופך את בני הנוער לפגיעים במיוחד להשפעות של התמכרות לאינטרנט, שיכולות להיות בעלות השלכות ארוכות טווח על התפתחותם הקוגניטיבית והרגשית.

מגבלות הסקירה והצורך במחקר נוסף

בעוד שסקירה זו מספקת תובנות חשובות לגבי האופן שבו התמכרות לאינטרנט משפיעה על מוחם של המתבגרים, היא גם מדגישה את הצורך במחקר נוסף. רוב המחקרים שנסקרו נערכו במדינות אסיה, שבהן השכיחות של התמכרות לאינטרנט גבוהה יותר.דבר זה מעלה שאלות לגבי היכולת להכליל את הממצאים גם למתבגרים באזורים אחרים, כמו מדינות מערביות.

בנוסף, המחקרים שנכללו בסקירה כללו מדגמים קטנים יחסית, שממוצע המשתתפים שלהם היה כ-20 משתתפים. מגבלה זו מקשה על הסקת מסקנות גורפות לגבי הקשר הסיבתי בין התמכרות לאינטרנט לבין שינויים בקישוריות המוח. מחקר עתידי צריך לשאוף לכלול דגימות גדולות ומגוונות יותר כדי להבין טוב יותר את ההשפעה הגלובלית של התמכרות לאינטרנט על מוח המתבגר.

סיכום

הסקירה השיטתית של צ'אנג ולי מספקת תובנות משכנעות כיצד ההתמכרות לאינטרנט משבשת את הקישוריות המוחית אצל מתבגרים, וכיצד היא משפיעה על תפקודם הקוגניטיבי ועל התנהגותם בדרכים דומות לצורות אחרות של התמכרות. ככל שהשימוש באינטרנט הולך ונעשה נפוץ יותר, ההבנה והטיפול בהתמכרות לאינטרנט אצל בני נוער הופכים לחשובים יותר ויותר. מחקר זה מראה את הממצאים המעידים על השינויים הנוירו-ביולוגיים המתרחשים בעקבות ההתמכרות לאינטרנט, וע״י כך סולל את הדרך לפיתוח התערבויות יעילות יותר כדי לעזור למתבגרים לנהל בצורה נכונה את השימוש שלהם באינטרנט ולהימנע מההשלכות הפוטנציאליות לטווח הארוך על התפתחות המוח שלהם ועל בריאותם הנפשית.

 

מקורות

 

 

  • Chang, M.L.Y., & Lee, I.O. (2024). Functional connectivity changes in the brain of adolescents with internet addiction: A systematic literature review of imaging studies. PLOS Mental Health. https://doi.org/10.1371/journal.pmen.0000022

 

שתפו מאמר זה:

תמונה של ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות