השפעת חיידקי המעי שלנו על ייצור הורמון האהבה והקשר בין המעי למוח

מחקר פורץ דרך גילה קשר מרתק בין חיידקי המעי שלנו, ייצור הורמון האוקסטוצין (המכונה ״הורמון האהבה״), ורירית המעי. המחקר שופך אור על התפקיד של החיידק L. reuteri ,אשר מעודד את תאי רירית המעי להפריש את הורמון האוקסיטוצין, ומאפשר תובנות בעלות ערך באשר ליחסי הגומלין המורכבים שבין חיידקי המעי לבריאות האדם.

במחקר פורץ דרך שפורסם לאחרונה, החוקרים זיהו קשר מרתק בין חיידקי המעי שלנו, ייצור הורמון האוקסטוצין (המכונה ״הורמון האהבה״), ורירית המעי. המחקר שפורסם בספטמבר השנה במגזין הרפואי Gut Microbes שופך אור על התפקיד של החיידק L. reuteri ,אשר מעודד את תאי רירית המעי להפריש את הורמון האוקסיטוצין, ומאפשר תובנות בעלות ערך באשר ליחסי הגומלין המורכבים שבין חיידקי המעי לבריאות האדם.

הבנת תפקידו של האוקסיטוצין
האוקסיטוצין הינו הורמון שיש לו תפקיד במגוון תהליכים פיזיולוגיים וביניהם ריפוי פצעים, התנהגות חברתית, תנועתיות המעי, תהליכי דלקת, ושמירה על שלמות מחסום רירית המעי. במחקר השתמשו החוקרים בטכניקות הן של מיפוי גנטי, והן של הדמיה, על מנת להדגים שלאורך האבולוציה נשמר תהליך הייצור של האוקסיטוצין ע״י רירית המעי, דבר המדגיש את היותו חיוני בתהליכים שונים בגוף.

החיידק L. reuteri ושחרור האקסיטוצין
החוקרים זיהו שהחיידק L. reuteri , שהינו זן ספציפי של חיידקי המעי, הוא בעל תפקיד מרכזי בעידוד ההפרשה של אוקסיטוצין מרקמת המעי בבני אדם. במחקר הנוכחי, הדגימו החוקרים מספר ניסויים בהם כאשר הפיקו תמיסה מתוצרי החיידק L. reuteri והביאו אותה במגע עם חלקי מעי, הדבר הוביל לעלייה משמעותית של הפרשת האוקסיטוצין מתאי המעי.

ההשפעה של secretin על עידוד הפרשת האוקסיטוצין
ממצא מרכזי במחקר היה התלות של השפעת החיידק L. reuteri על הפרשת האוקסיטוצין בהורמון נוסף המיוצר ע״י תאי המעי ונקרא secretin.

תהליך דו שלבי
החוקרים הראו שתמיסה המורכבת מתוצרי החיידק L. reuteri מובילה להפרשה של secretin מתאי מעי מסוג מסויים הנקראים תאים אנטרואנדוקרינים, וה-secretin המופרש מתאים אלה מוביל להפרשה של הורמון האוקסיטוצין מתאי מעי מסוג אחר הנקראים אנטרוציטים. הדבר מצביע על יחסי הגומלין המורכבים שבין חיידקי המעי ובין סוגים שונים של תאים ברירית המעי.

השלכות וכיווני מחקר בעתיד
ממצאי המחקר פותחים ערוצים חדשים להבנה, ואפשרויות חדשות לשינוי בחיידקי המעי שיאפשרו השפעה על מערכות גוף שונות ויוכלו לשפר את הבריאות הכללית. המחקר הנוכחי הדגים כיצד חיידק המעי L. reuteri באמצעות זאת שהוא מעודד הפרשה של ההורמון secretin, מעודד הפרשה של הורמון האוקסיטוצין.

לסיכום:
המחקר הנוכחי מדגים את הקשר בין חיידקי המעי, ובייחוד החיידק L. reuteri, לבין השחרור של ההורמון אוקסיטוצין מרירית המעי. ממצאי המחקר הנוכחי, לא רק שהם מעמיקים את ההבנה שלנו לגבי הקשר בין המעי לבין המוח, אלא שהם גם מאפשרים כיווני מחקר חדשים שיהיו מכוונים ליצירת שינויים במיקרוביום המעי לצורך השגת בריאות כללית טובה יותר. בתקופה הנוכחית כאשר אנחנו חווים כל כך הרבה קיטוב, מתח, וחרדה, ניכרת חשיבות היתר של אמפתיה, לכידות חברתית, אמון ונדיבות. אולי דווקא אם נבטיח ביטחון תזונתי, ומזון בריא לכולם הדבר יוביל לחיידקי מעי ידידותיים יותר כמו החיידק L. reuteri שנבדק במחקר. כפי שראינו במחקר, חיידק זה מביא לשחרור מוגבר של הורמון האוקסיטוצין, מה שבאופן תיאורטי יכול להוביל לרמה מופחתת של קיטוב ושנאה באוכלוסייה.

 

מקורות

Heather A. Danhof, Jihwan Lee, Aanchal Thapa, Robert A. Britton & Sara C. Di Rienzi (2023) Microbial stimulation of oxytocin release from the intestinal epithelium via secretin signaling, Gut Microbes, 15:2, DOI: 10.1080/19490976.2023.2256043

שתפו מאמר זה:

תמונה של ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות