שש המלצות למזון בריא

בשנים האחרונות אנחנו שומעים המלצות שונות לגבי מה בריא לאכול ומה אינו בריא. אם יצאתם מבולבלים מכל מה שאתם שומעים אתם לא לבד. בכתבה זו אעשה סדר בדברים ואתן לכם ארבע המלצות שאם תאמצו אותן תשיגו בריאות טובה יותר.

ההמלצה הראשונה

היא לאכול מזון לא מעובד ולא מתועש. עשו לכם כלל: אם המזון מגיע בשקית או בקופסה אל תאכלו אותו. ברור שלא כל המזונות שמגיעים בשקית או בקופסה הם מזיקים: למשל ירקות ופירות בשקית הם כמובן לא מזיקים. אבל אתם בטח מבינים את הרעיון באופן כללי. המזון המעובד נכנס לדיאטה שלנו רק בכמה מאות שנים האחרונות והוא כנראה הגורם העיקרי לעליה במחלות כמו השמנה, סוכרת, מחלות לב, ומחלות אוטואימוניות בשנים האחרונות. המזון המתועש הכניס לדיאטה שלנו את 4 המזונות המזיקים שדיברנו עליהם בכתבה הקודמת וכוללים קמח לבן, סוכר לבן וסירופ תירס עתיר פרוקטוז, שמני זרעים תעשייתיים, ומוצרי סויה מעובדים. המזון המעובד והמתועש גם הכניס לדיאטה שלנו כימיקלים מסוגים שונים וחומרי שימור. כל החומרים האלה יכולים להזיק מאד לבריאות. למשל חומרים מתחלבים שמוסיפים למזונות ארוזים כמו מיונז, גלידה ולחם יכולים לגרום למעי דליף ולהוביל לדלקת ולמחלות אוטואימוניות. ושתיה של משקאות דיאט למיניהם כמו דיאט קולה מעלה את הסיכון לשבץ ויכולה לגרום לנזק לכליה.

 

ההמלצה השניה

היא לאכול חיות שרעו במרעה ולא כאלה שגדלו ברפתות תעשייתיות. מה ההבדל ביניהן? כשהשוו בין חיות שרעו בשדה לבין חיות ברפתות תעשייתיות, שמקבלות תזונה של דגנים במקום עשב, מצאו שלחיות שרעו בשדה יש שני יתרונות תזונתיים עיקריים: הראשון הוא שהשומן שלהן בריא יותר והשני הוא שיש להן רמות גבוהות יותר של ויטמינים ומינרלים. נתחיל בשומן: כיום עם התזונה המודרנית יש לנו הרבה יותר חומצות שומן מסוג אומגה 6 במזון מאשר חומצות שומן מסוג אומגה 3. העליה בכמות של האומגה 6 במזון הובילה לעליה במחלות של העולם המודרני כמו סוכרת, השמנה, מחלות לב, ומחלות אוטואימוניות. כשמשווים את חומצות השומן בחיות שניזונות ממרעה לעומת חיות מרפתות תעשייתיות שניזונות מדגנים מוצאים שכמות השומן של חיות המרעה קטנה ביותר מ-43% מזו של חיות הרפתות התעשייתיות, וחשוב אף יותר הוא שהכמות של האומגה 3 בשומן שלהן היא פי 3 יותר גבוהה מזו של החיות מהרפתות התעשייתיות.
עוד יתרון של השומן של חיות שרעו במרעה הוא שזהו המקור העשיר ביותר בתזונה ל CLA שהוא סוג של חומצת שומן. ישנם מחקרים רבים על היתרונות הבריאותיים של CLA כמו הפחתה בסיכון לפתח סרטן שד והפחתה בסיכון לפתח התקף לב. מסתבר שלכבשים ופרות שניזונים ממרעה יש פי 3-5 יותר CLA מלחיות מרפתות תעשייתיות.
מה לגבי כמות הויטמינים והמינרלים? מסתבר שכשמשווים את הכמות של הויטמינים והמינרלים בחיות מרעה לעומת חיות מרפתות תעשייתיות מוצאים אצלם הרבה יותר ויטמינים ומינרלים כמו למשל ויטמין E, בטא קרוטן, ויטמינים מסוג בי, מגנזיום, וסלניום.

 

ההמלצה השלישית

היא להגביל את הכמות של העוף שאתם אוכלים. בארץ, עוף הוא הבשר האהוב ביותר. אך בואו נבדוק למה כדאי להגביל את האכילה שלו. מסתבר, שבעוף יש פי 14 יותר אומגה 6 מאשר בבשר של חיות מרעה. לכן מומלץ שמרבית צריכת הבשר שלכם תהיה מבשר בקר או כבש ממרעה ושהעוף יהווה רק חלק קטן מהדיאטה שלכם. כאשר אתם אוכלים עוף מומלץ להוריד לו את העור שיש בו את הריכוז הגבוה ביותר של אומגה 6 ולבשל אותו בשומן של בקר או כבש, או באחד מהשמנים הבריאים כמו שמן זית או שמן קוקוס.

 

ההמלצה הרביעית

היא לאכול ביצי חופש. הדבר האידיאלי מבחינה בריאותית הוא לאכול ביצים של תרנגולות שמסתובבות בשדה באופן חופשי. הביצים של התרנגולות הללו מכילות עד פי 10 יותר אומגה 3 מביצים קונבנציונליות, והן עשירות יותר בויטמינים. הדרך הטובה ביותר להשיג ביצים כאלה הוא לגדל את התרנגולות אצלכם בגינה או להכיר מישהו שמגדל כך תרנגולות. ביצי החופש שקונים בחנות הן פשרה. התרנגולות לא מסתובבות באופן חופשי בשדה אבל הן לא מוחזקות בכלובי סוללה ואחוזי הזיהום בסלמונלה בהן נמוכים בהן יותר מאשר בביצים קונבנציונליות.

 

ההמלצה החמישית

היא לאכול דגי ים פראיים. מדוע חשוב לאכול דגים פראיים ולא דגים מחקלאות ימית? מסתבר שדגים מחקלאות ימית מכילים כמות גדולה של אומגה 6 לעומת דגים פראיים מדיג. מחקר שהשווה דגי סלמון פראיים לעומת דגי סלמון מחקלאות ימית הראה שבסלמון הפראי יש פי 10 יותר אומגה 3 מאומגה 6. לעומת זאת הסלמון מהחקלאות הימית הכיל פי 4 יותר אומגה 6 מאומגה 3. וכאמור כמות מוגברת של אומגה 6 בדיאטה לעומת אומגה 3 מעלה את הסיכון למחלות כמו סוכרת, מחלות לב, אלצהיימר, וסרטן. לרוע המזל, דגי הסלמון שמגיעים לארץ הם מחקלאות ימית בנורבגיה ולכן עדיף להימנע מהם. דגים שכן מומלץ לאכול הם דגים מדיג בים התיכון, ושימורים של אנצ׳ובי וסרדינים.

 

ההמלצה השישית

היא לאכול מזון אורגני, מקומי ועונתי. לאכילה כזו יש מספר יתרונות: ראשית אנו מקבלים יותר חומרים מזינים. במזון אורגני יש בממוצע יותר ויטמינים ומינרלים מאשר במזון לא אורגני. בנוסף, כאשר אנחנו קונים מחקלאים מקומיים אלה בדרך כלל ירקות ופירות שנקטפו לא מזמן, לעומת התוצרת הרגילה בסופר שבד״כ עברה מרחקים גדולים ובילתה זמן רב במקררים. הבעייתיות בכך היא שמהרגע שהירק או הפרי נקטפים הם מתחילים להשתנות כך שכמות החומרים המזינים שהם מכילים הולכת ומידרדרת עם הזמן. למשל, הכמות של ויטמין סי בפלפלים אדומים, עגבניות, ואפרסקים הולכת ויורדת ככל שעובר הזמן מרגע הקטיף. אם טעמתם עגבניה שרק נקטפה זו בוודאי היתה חוויה לגמרי אחרת מעגבניה מהסופר. יתרון חשוב נוסף של התוצרת האורגנית הוא העובדה שהיא מגודלת ללא חומרים כימיים וחומרי הדברה שיכולים להזיק לבריאות. במחקר שבדק ילדים שנחשפו לחומרי הדברה מסוג אורגנופוספטים בכמויות האופייניות לתוצרת לא אורגנית נמצא שיש להם סיכון מוגבר לפתח הפרעות קשב וריכוז. מעבר ליתרונות הבריאותיים, כשאנחנו קונים תוצרת מחקלאים מקומיים אנחנו מעודדים את הכלכלה המקומית ומונעים שינוע למרחקים גדולים שגורם לזיהום אוויר, ותורם להתחממות הגלובלית.

 

על ידי כך שתיישמו את ההמלצות הבריאותיות הללו תשיגו גם בריאות טובה יותר וגם תתרמו לסביבה בריאה יותר.

שתפו מאמר זה:

תמונה של ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות